Методична скарбничка. Українська література.

                                                                            
                                                                         Урок "Пісенна творчість А. Малишка"
Конспект уроку






  Конспект уроку 
                             9 клас
Тема уроку.Соціально – побутова драма «Наталка Полтавка» І.Котляревського.Наталка як уособлення кращих рис української дівчини, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя.
Мета уроку:
·        навчальна:вивчити основні особливості першого драматичного твору нової української літератури, його ідейно – тематичну спрямованість, композицію, конфлікт, удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажів п’єс, давати оцінку їхнім діям та вчинкам;
·        розвивальна:розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, уміння грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи;
·        виховна:виховувати вміння відстоювати людську гідність, формувати активну життєву позицію, берегти кращі традиції української родини;
Обладнання: презентація, ілюстрації до змісту твору, записи пісень, картина пам’ятника митцю в Полтаві, підручник  з української літератури для 9 класу автор О. Міщенко, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Хід уроку
      I.            Організаційний момент
Життя – театр, а ми актори,
І кожен грає свою роль,
У когось радість, у когось горе,
Хтось раб злиденний, хтось король.
Хтось тут в раю, а хтось як в  пеклі,
Хтось в світлі, а хтось у тьмі,
У когось вороги запеклі,
А в інших друзі є старі
Хто ми у цім світі контрастів?
І яка ж наша роль?
   II.            Мотивація навчальної діяльності.
1.     Вступне слово вчителя
Театральна діяльність – одна з найцікавіших сторінок біографії Івана Котляревського.
«Під розлогою вербою, що наполовину закриває селянську хату, стоїть струнка кароока чорнобрива дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника, а з-за дерева виглядає якийсь дідуган. Удалині — вишневі садки, луки, в’ється річка...»
Це опис одного з барельєфів на пам’ятнику Котляревському в Полтаві. Скульптор М. Позен цією картиною відобразив факт з історії українського театру (вчитель демонструє картину, звер­таючи увагу учнів), бо саме такий живопис побачила в 1819 р. публіка на виставі «Наталка Полтавка».
Глядачі були вражені: замість давно обридлих палаців та аль­танок вони побачили милі їхньому серцю краєвиди рідної Надворсклянщини, а замість фальшивої мелодрами чи пустого фарсу —  глибоку драму серця простої дівчини – селянки.
Тож і ми сьогодні будемо насолоджуватися цим твором мистецтва слова.
Запишіть тему уроку…
Епіграфами до сьогоднішнього уроку є слова І. Карпенка – Карого ««Наталка Полтавка» - праматір українського народного театру» та І. П. Котляревського
Де згода в сімействі,
Де мир і тишина,
Щасливі там люди,
блаженна сторона
2.     Метод «Незакінчене речення»
-         Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається такими епіграфами?
-         Ваші очікування від уроку?
-         Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчене речення»:
-         сьогодні йтиме мова про…
-         я вважаю, що на цьому уроці ми навчимося…
-         продемонструємо…
3.     Слово вчителя.
На уроці ми будемо працювати з карткою активності та заповнювати її під час проходження кожного з етапів уроку.
Мету ж нашого уроку, я думаю, ви зможете сформулювали «незакінченим реченням»
-         Отже, метою нашого уроку є…
III.            Актуалізація опорних знань
1.     Літературна  вікторина
Впізнай героя за його словами»?
«… заявляє, що театр існує тільки для того, щоб «гроші видурювати»»(виборний)
«… пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без куска хліба»(старий Терпило)
«… погрожує притягти до відповідальності дівчину, яка відмовилась одружитися з ним»(возний)
«… пропонує останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не докоряв їй своїм багатством»(Петро)
«… один живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту,… що робить, і сам не знаю»(Микола про себе)
«… чоловік і добрий був би, так біда – хитрий як лисиця. І на всі стьобни мотається, де не посій, там і уродиться… »(Микола про виборного)
IV.            Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1.     Презентація учнівського проекту істориків «Історія написання п’єси        І. Котляревського «Наталка Полтавка», джерела».
2.     Робота з підручником(с. 152)
-         За жанром «Наталка Полтавка» - соціально – побутова драма, глибоко національна характерами й естетичною формою, перший твір нової української драматургії, у якому поєдналися ознаки сентименталізму та просвітницького реалізму.
-         Іван Котляревський так визначив жанр: «Опера малоросійська у двох діях», що передбачає багато музики та пісень.
3.     Тлумачний словник до п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка» (фрагмент)
4.     Інсценізація учнями уривку з твору
5.     Літературознавчий практикум
-         Яка тема пєси «НаталкаПолтавка»?
-         Що лежить в основі сюжету твору?
-         Скільки дійових осіб у п’єсі?
-         Назвіть складові композиції драматичного твору.
-         Вкажіть експозицію.
-         Де в п’єсі зав’язка?
-         Які моменти в розвитку дії між зав’язкою і кульмінацією можна виділити?
-         Де у творі кульмінація?
-         Який епізод у драмі є розв’язкою?
-         З якою метою автор використовує ремарки (авторські пояснення)?
6.     Презентація учнівського проекту «Роль і функції пісень. Пісенні портрети героїв п’єси» дослідників
7.     Інтерактивна вправа
-         Ви охарактеризували через пісні кожен образ твору і побачили, які погляди на сім’ю існували на початку XIX століття. Яку роль має сім’я в житті людини сьогодні?
Довідка вчителя.
За твердженням психологів, сім’я – це мала соціальна група, заснована на шлюбі та кровній спорідненості.
Паралель минулого і сучасного
-         Сказати, що сучасні погляди на сімю гірші, ніж два століття тому, однозначно не можна. Головне, що було актуальним, є і буде – це будувати родину на тих цінностях, що їх утверджував І. П. Котляревський
Де згода в сімействі,
Де мир і тишина,
Щасливі там люди,
Блаженна сторона
 та його Наталка Полтавка
8.     Складання сенкану
Робота в групах
-         Ви вмієте складати сенкан, тому пропоную Вам скласти сенкан на теми: «Сім’я», «Наталка», «Театр»
   V.            Закріплення навчального матеріалу
Проведення тестового опитування
1.     Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який«умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодягав»:
а) Миколі; б) Петру; в) возному;г) виборному.
2.     Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?
а) «Ой під вишнею, під черешнею»; б) «У сусіда хата біла»;
в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».
3.     Відмовляючи у залицянні «многим женихам», Наталка підносила їм:
а) обгорілого глека; б) обтріпану хустку; в) солоного хліба;г)печеної кабаки.
4.     Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра?
а)      «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;
б)      «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;
в)      «Куди серце летить, туди й око глядить»;
г)      «Силою не буть милою».
5.     Що, на думку виборного, є од бога гріх, а од людей сором»?
а) пияцтво; б) крадіжка; в) брехня; г) знущання з бідних.
6.     Виборний постійно застерігає Наталку від:
а)      лихої слави про неї на селі;
б)      того, що вона може умерти сідою панною;
в)      необдуманого рішення щодо служби її в церкві;
г)      її прагнення зустрітися з Петром.
VI.            Оголошення результатів навчальної діяльності
Виставлення рівня активності учнів на уроці
-   Оцініть себе і здайте картку активності.
VII.            Підсумок уроку
( читає учениця)
Живіть з думками про добро,
І вірте у щасливу долю.
Даруйте людям лиш тепло,
Та не згубіть при цьому долю.
Своїх надій не покидайте,
Мрійте, вірте і кохайте.
Любов прийде до вас лиш раз,
То бережіть її всякчас.
Блиск золота, монет, прикрас,
Запалить серце лиш на раз.
І спалить душу, почуття,
Взамін забере все життя.
Любов і вірність прославляйте,
Цноту і скромність величайте
Живіть, надії сподівайтесь,
І мрій своїх ви не цурайтесь.
У кожного своя є мрія,
Своє бажання, свій секрет.
І той його лише долає,
Хто всі зусилля прикладає.
-         В чім же ця сила п’єси, в чім її чаруюча краса?
В простоті, в правді і найголовніше – в любові автора до свого народу, в любові, котра із серця Івана Петровича перейшла на його утвір.
І. Карпенко – Карий
VIII.            Домашнє завдання
§  Повторити зміст драми «Наталка Полтавка», заповнивши паспорт твору.
§  Підготуватись до твору – роздуму за творчістю І. П. Котляревського

Прізвище та імя
Клас
Види робіт
«Незакінчене речення»
Літературна вікторина
Презентація учнівських проектів
Літературознавчий практикум
Заповнення таблиці «Сімя»
Сенкан
Тестові завдання
Самооцінка
Оцінка вчителя
Варіанти активності
+
±
Картка активності
Критерії оцінювання
Самостійний вибір партнера
Взаємоповага
Любов
Довіра
Розуміння
Спільний побут
Діти
Щастя
Погляд з минулого «Наталка Полтавка»
Сучасний погляд
Паспорт твору
1.
Назва твору

2.
Автор

3.
Джерела твору

4.
Рік написання

5.
П'єсу поставлено вперше

6.
Хто написав музику до п’єси?

7.
Жанр твору і його особливості

8.
Тема

9.
Проблеми

10.
Персонажі

11.
Ідея (основна думка)


Тести
1.      Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який«умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодягав»:
а) Миколі; б) Петру; в) возному; г) виборному.

2.      Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?
а) «Ой під вишнею, під черешнею»; б) «У сусіда хата біла»;
в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».

3.      Відмовляючи у залицянні «многим женихам», Наталка підносила їм:
а) обгорілого глека; б) обтріпану хустку; в) солоного хліба; г) печеної кабаки.

4.      Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра? 
а)      «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;
б)      «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;
в)      «Куди серце летить, туди й око глядить»;
г)       «Силою не буть милою».

5.      Що, на думку виборного, є од бога гріх, а од людей сором»?
а) пияцтво; б) крадіжка; в) брехня; г) знущання з бідних.

6.      Виборний постійно застерігає Наталку від:
а)      лихої слави про неї на селі;
б)      того, що вона може умерти сідою панною;
в)      необдуманого рішення щодо служби її в церкві;
г)       її прагнення зустрітися з Петром.

1
2
3
4
5
6








Пісні із драми  І. П. Котляревського «Наталка Полтавка»
1. "Віють вітри, віють буйні" - співає Наталка
2. "От юних літ не знал я любові" - співає Возний
3. "Видно шляхи полтавськії..." - співає Наталка
4. "Дід рудий, баба руда" - співають Наталка, возний і виборний
5. "Ой під вишнею, під черешнею" - співає виборний
6. "Всякому городу нрав і права" - співає возний
7. "Ой доля людськая ..." - співають виборний і возний
8. "Ой мати, мати!" - співає Наталка
9. "Чи я тобі, дочко, не добра желаю" - співає Терпилиха
10. "Ей, Наталко не дрочися!" - співають Вибоний, Терпилиха і Наталка
11. "Чого ж вода каламутна..." - співає Наталка
12. "Гомін, гомін, гомін, гомін по діброві" - співає Микола
13. "Сонце низенько" - співає Петро
14. "Вітер віє горою" - співає Микола
15. "У сосіда хата біла" - співає Петро
16. "Та йшов козак з Дону" - співає Петро
17. "Що за того Петруся" - співає Микола (не пронумеровано в тексті)
18. "Поблукавши, мій Петрусь" - співає Микола (не пронумеровано в тексті)
19. "Підеш, Петре, до тієї, яку тепер любиш" - співають Наталка і Петро
20. "Ворскло річка" - співає Микола
21. "Ой я дівчина Полтавка" - співає Наталка
22. "Начинаймо веселиться" - співає хор

Тлумачний словник до п’єси
 І. Котляревського «Наталка Полтавка»
ü Аз(церковнослов’янське) — я.
ü Ангелу релігійній міфології посланець Бога, що зображується у вигляді юнака з крилами.
ü Артикулстаття, параграф у документі.
ü Баталіябитва.
ü Блаженнийякий несе добро, щастя.
ü Бурлаканаймит, бездомна людина.
ü Вашицепроше (застаріле) — прошу вашої милості (форма ша­нобливого звертання до поважної особи).
ü Вашець— ваша милость.
ü Ветхаяденьмидуже стара віком.
ü Виборнийособа, обрана длякерівництва громадою, поміч­ник старости.
ü Вишереченнийназваний вище.
ü Вознийдрібний судовий чиновник на Україні в старі часи.
 ü Гусаринвоїн кавалерійської частини, одягнений у форму особливого зразка.
ü Засідательобраний від населення учасник судового процесу.
ü Земствотут: чиновництво.
ü Ім'ярек (церковнослов’янське, канцеляризм) — назване імя, добродій.
ü Кварта —трохи більша за літр міра рідини.
ü Колодадерев’яні кайдани, що надівали в старі часи арештанту на руки, ноги й шию.
ü Комісар —поліцейський чиновник, пристав.
ü Контроверсіяскарга, що опротестовує судове рішення.

ü Копитут: судові засідання.

Презентація до уроку


























Конспект уроку
9 клас
Тема.  Ми чуємо тебе, Тарасе, крізь століття
Мета.  Повторити й узагальнити вивчене про Т. Г. Шевченка, розвивати вміння
            створювати власні висловлювання, дотримуючись культури мовлення;
             виховувати почуття національної гордості та патріотизму.
Тип уроку. Повторення й узагальнення вивченого.
Форма проведення уроку. Урок – конкурс.
Основна технологія – робота в групах, спіралевидний принцип побудови
                                      навчального матеріалу.
Обладнання. Портрет Шевченка, книжки про нього, « Кобзар » та інші видання
                       творів поета, карта – схема, малюнки учнів до теми, вишиті рушники,
                       музичний супровід.
            
Хід уроку
I.                  Повідомлення  теми  й очікуваних результатів.
  Учитель. Протягом кількох уроків ми з вами побували у світі Шевченка, читали його твори, прагнули зрозуміти, звідки в нього стільки милосердя до знедолених, любові до України і мужності в боротьбі з її поневолювачами.
       Сьогодні в нас підсумкове завдання – урок-конкурс у формі рольової гри на тему «Ми чуємо тебе, Тарасе, крізь століття». Ці слова належать витязю молодої української поезії Василеві Симоненку. Подумайте і скажіть, як ви розумієте завдання нашого уроку?
Відповідь учня.
Учитель. Дві команди – «Думка» та «Промінь» братимуть участь у конкурсах біографів, читачів, дослідників, читців та ілюстраторів. Групи в командах сформовано за бажанням учнів виконувати ту чи іншу роботу. Окрему групу – читачів – становлять усі учні класу. Кожен член команди має право допомагати своїм представникам.

II.               Узагальнення й систематизація вивченого.

                                           Бліц – турнір капітанів.
Довідка: бліц – турнір (нім.) – змагання за максимально короткий час.
1) Рік і місце написання Шевченкового «Заповіту» (1845р. м. Переяслав).
2) Автор музики до «Заповіту» (Полтавський учитель Гордій Гладкий).
3) Основна ознака віршованої мови. (Ритм).
4) Прізвище художника, який оформив обкладинку першого видання «Кобзаря» (1840р. Василь Штернберг).
5) Твір Шевченка про своє дитинство («Мені тринадцятий минало»).
6) Назва і автор твору про дитячі роки Шевченка (Степан Васильченко «У бур’янах» або «Дитинство Шевченка».)
7) Які твори називаються ліричними?
8) Що зобразив художник Штернберг на другій сторінці обкладинки «Кобзаря» виданого в 1840р.? (Сліпого кобзаря з бандурою та його малого поводиря з песиком)

1.Конкурс «Біографи»
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Крім цього біографи одержали домашнє завдання: опрацювати біографічну літературу про те, хто і як допоміг Тарасові Шевченку стати вільним і хто з українських письменників-сучасників поета сприяв виданню першого «Кобзаря».
Питання до біографів
про перебування ( відвідини ) Т. Шевченка у Кременці, Почаєві та Вишнівці.
1)        У якому році й де була надрукована перша біографія Шевченка? (1885р. журнал «Києвская старина».)
2)     Коли Тарас був викуплений з неволі? Хто і як допоміг майбутньому поетові стати вільним?
3)     У якому році виданий перший «Кобзар»? Хто з українських письменників допоміг Шевченкові здійснити це видання?
4)     Коли відбулася перша поїздка Шевченка в Україну? Які враження виніс він від неї?
5)     Коли відбулася друга поїздка поета в Україну? Які мрії він пов’язував з нею?
6)     Ким і де хотів працювати Шевченко?
7)    Шевченко і наш край. ( Що ви знаєте про перебування ( відвідини )
       Т.  Шевченка у Кременці,  Почаєві  та Вишнівці?)
8)    Скільки років провів Тарас на засланні? За що був покараний?
9)   У яких місцях перебував Шевченко на засланні?
   10)  Коли було здійснено друге видання «Кобзаря»? Хто допоміг Шевченкові
       його видати?
   11)  Коли й де перепохований Тарас Шевченко?

2. Інтерактивний конкурс «Читачів»
Питання до читачів:
1) Хто і в якому творі сказав про малого Тараса: « Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть, щось добряче вийде»? (Сусід : «У бур’янах», уривок з повісті «Дитинство Шевченка» Степана Васильченка.)
2) Із якого вірша рядки?
а)  Крізь верби сонечко сіяє
      І тихо гасне. День погас.
         І все почило. Сивий в хату
     Й собі пішов опочивати.
(«І досі сниться під горою…»)

                                                 б)  Хрестами
      І візерунками з квітками
        Кругом листочки обведу.
                                                       Та й списую Сковороду
Або «Три царіє со дари».
(«А. О. Козачковському».)
       в)  За що, не знаю, називають
          Хатину в гаї тихим раєм.
        Я в хаті мучився колись.
             Мої там сльози пролились.
(«Якби ви знали, паничі…»)

                                                   г)  Зоре моя!
Мій друже єдиний!
   І хто знає, що діється
                                                        В нас на Україні?
(«Зоре моя вечірняя», уривок з поеми «Княжна».)

                                                    д)  Меж горами старий Дніпро,
                                                         Неначе в молоці дитина,
                                                         Красується, любується
                                                         На всю Україну.
                                                    ( «І виріс я на чужині…»)

                                                    е)  Одно-однісіньке під тином
                                                         Сидить собі в старій ряднині.
                                                         Мені здається, що се я
                                                          Що це ж та молодість моя!
                                                          («І золотої, й дорогої…».)

                                                   є)   Лину я лину, думку гадаю
                                                          І ніби серце одпочиває.
                                                          Чорніє поле, і гай, і гори,
                                                          На синє небо виходить зоря.
                                                  («Сонце заходить, гори чорніють…».)

3)  Хто і в якому творі сказав про Тараса: «Козаче! Та з тебе буде маляр та ще й
     путній маляр»?
4)  Назвати вірш, уривок з якого став народною піснею. У ньому є такі рядки:
                                             Привітай же, моя ненько!
                                              Моя Україно!
                                              Моїх діток нерозумних,
                                             Як свою дитину.
                                            («Думи мої, думи мої…».)
5)  Виступ 2-3-х читачів (читання вивчених напам’ять Шевченкових віршів).

3.Гра « Вільний мікрофон».
Учитель ставить запитання: «Який з відомих творів Шевченка найбільше всіх вразив, запам’ятався ? Чим саме?
Учні підходять до мікрофона і відповідають.

4. Конкурс літературознавців-дослідників.
1)  Яким твором починався перший «Кобзар» Шевченка, а яким друге його видання
    1860р.? Чому?
2) Які з вивчених вами творів Кобзаря написані на засланні?
3)  Коли був написаний останній вірш Шевченка?
4)  Кому поет присвятив вірш «Сон»?
5)  Хто сказав: «Кобзар» належить до найволелюбніших книг усіх часів, він наскрізь
     наповнений прагненням волі…? Як ви розумієте ці слова?
6)  Хто сказав про Шевченка: «Він безсмертний, як саме життя, тому став нашою
     долею та заповітом»?  Прокоментуйте цей вислів.
7)  Які слова із «Заповіту» радянські критики лукаво пояснювали неправильно?
     Який зміст вклав у них Шевченко? 
І мене в сім’ї великій,
                                                      Сім’ї вольній, новій,
  Не забудьте пом’янути
  Незлим тихим словом.
8)   Назвіть кілька відомих вам творів, написаних Шевченком в Україні.
9)   Чому так мало творів написав Шевченко на рідній землі?
10)  Проаналізувати уривки з поезій :
                                                    а) Мовчить і гнеться, мов трава.
                                                        В степу пожовклая трава.
                                                        Не хоче правдоньки сказать,
                                                        А більше в нікого питать.

                                                    б) За сонцем хмаронька пливе,
                                                         Червоні поли розстилає.
                                                         І сонце спатоньки зове
                                                         У синє море…

5. Міні-дискусія на тему
«Чи став би Шевченко знаменитим поетом, якби не був викуплений з  кріпацтва?»
         Довідка: Дискусія (лат.) - публічне обговорення якогось спірного питання.
                         Міні(англ.) – короткочасна дискусія.

6.  Конкурс юних ілюстраторів.
1) Т. Шевченко не тільки геніальний поет, а й великий національний художник. Він створив 835 картин, 278 з них досі не знайдено. Може, хтось пригадає, за які картини Т. Шевченко був нагороджений срібними медалями ще під час навчання в Петербурзькій Академії мистецтв? ( «Хлопчик жебрак, що дає хліба собаці », «Циганка – ворожка» 1840-41рр.)
2) Коментування представниками груп ілюстрацій своїх робіт.

III.           Підбиття підсумків.

     IV.    Узагальнення та оцінювання результатів уроку.
1)     Якою людиною постав перед вами Тарас Шевченко?
2)     Чи збагатили ви свої знання, готуючись до уроку, і під час змагання?
3)     Навіщо ми вивчаємо життя і творчість Шевченка?

     V.      Домашнє  завдання.
 1. Підготуватися до контрольного письмового твору «Громадянська позиція
     людини як один із проявів духовності».
 2. Осмислити отриману на уроці інформацію. 

Немає коментарів:

Дописати коментар