Методична скарбничка. Українська мова.

Конспект уроку
6 клас

Тема. Типи відмін іменників. Повторення вивченого матеріалу.
Мета. Повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів із даної теми;   
             вчити застосовувати засвоєний матеріал на практиці; розвивати уміння
             доводити свою думку, усне і писемне мовлення, удосконалювати
             орфографічні навички;виховувати почуття любові до народу, своєї землі,
             бажання підтримувати національні традиції, виховувати почуття
             патріотизму…
Тип уроку. Урок повторення й узагальнення вивченого.
Форма  уроку. Урок -  мандрівка.
Обладнання. Дошка, мультимедійний проектор, малюнок замку, написана на папері назва всюдихода, табличка з назвами станцій. Індивідуальні картки.
Хід уроку
I.                  Вступне слово вчителя.
1.     Привітання та побажання гарного настрою.
2.     Перевірка готовності учнів до мандрівки.
Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок – урок –мандрівка. До нього ми вже готові. А щоб подорож була цікавою, ви вже поділилися на дві екскурсійні  групи.

II.               Повідомлення теми та мети уроку.
Учитель. Наша екскурсійна мандрівка буде присвячена повторенню вивчених типів відмін іменників. Наші групи повинні будуть показати, як вони засвоїли даний матеріал і чи готові вони до більш серйозної подорожі -  у світ тематичного заліку.
III.           Мандрівка по типах відмін іменників.
Учитель. Так як ми уже поділились на групи , то кожній групі було дано  завдання:  вибрати капітана, придумати назву групи, дати пояснення назви, намалювати емблему групи.
      IV.     Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь та навичок.
    Розповіді капітанів.
    Група  № 1. « Сонячний промінь » - має таку назву тому, що в зимові місяці сонце скупе на ласку. І люди радіють, коли на зимову шубу землі ллються лагідні промінчики, адже тоді все навкруги нагадує чарівну казку.
    Група №2. « Веселі сніжинки » - має таку назву, бо сніжинки – це  перші помічниці матінки – зими. Вони біленькі, пухнасті та веселі. Сніжинки не лише вкривають землю, захищають від холоду, а й надають всьому навколишньому загадковості.
Учитель. Капітани здатні вести свої групи. Але, перш ніж сісти у всюдихід « Сніжна зима », нам потрібно ще переконатися, що і учасники подорожі готові долати труднощі.
    Запитання для груп.
1.     Назвіть морфологічні ознаки іменника.
2.     Яку синтаксичну роль виконує іменник?
3.     Скільки відмін має іменник, які іменники відносимо до кожної відміни?
4.     На які групи поділяються іменники I та II відмін та за якими ознаками?
    Отже, як бачимо, наші групи можуть вирушати в похід. І наш екскурсійний всюдихід бере курс до Материка Мови.
    А поки ми їдемо, відкрийте зошити і запишіть число і тему уроку. (Учитель записує  на дошці ).
    Наш всюдихід успішно прибув до Материка. Ми наближаємось до Країни Іменник.
             Є в світі мов багато,
             але дорожчі всіх
              іменники: син, мати,
              оселя, дім, поріг.
              А ще  - слова « родина »
              і  « ненька – Україна ».
             Не забуваймо їх.
Перша станція « Різдвяна ». 
     Святкування Різдва починалося напередодні  - у Святвечір. У цей день намагалися не їсти до появи на небі першої зірки, яка колись сповістила про народження Христа. Святвечір – останній день зимового посту, тому господиня готувала лише пісні страви. Їх повинно бути дванадцять. Найважливіша страва – кутя -  каша, зварена з пшениці, гречки і приправлена маком, родзинками, медом. Після Святої вечері і протягом наступного дня діти бігали селом і поздоровляли хресних батьків, родичів, односельців, тобто колядували.
      Учень.
             Темної ночі
             Зорі засяяли,
             Ангели людям
             Радість звіщали:
             « У Вифлеємі
              В стайні, на сіні,
              Христос родився
              Всім на спасіння!»
              Люди, радійте,
              Христа вітайте,
              Божому сину
              Славу віддайте!
              Слава на небі
              Богу святому,
              На землі спокій
              Роду людському. 
Учитель. Щоб вирушити далі, потрібно виконати такі завдання:
1.     Записати речення, синтаксично розібрати, визначити морфологічні ознаки запропонованого іменника. ( По одному учню від команди виконують на дошці, а інші -  в зошитах ).
 Для першої групи:
Колядники ходили по дворах із зіркою.   
Для другої групи:
Після Святої вечері діти бігали селом і поздоровляли односельців.
2. Записати вірш. ( По одному учню від команди виконують на дошці, а інші -  в  зошитах ).
         Визначити до якої відміни та групи належить кожен іменник.
         Вірш для першої групи:
                 Гей, по світі по широкім
                 Від ходи земля гуде –
                 Завзятим невтомним кроком
                 Наша молодість іде.
                                     Т. Масенко
         Вірш для другої групи:
                   І колишеться м’ята,
                 І тремтить долина,
                 І доріг є багато,
                 А Вітчизна одна.
                                      А. Малишко
Учитель. Доки ми виконували завдання, наш всюдихід непомітно підійшов до станції « Щедрик ».
1.     Визначити відміну і групу іменників.
2.     Поставити іменники у родовому відмінку однини, виділити закінчення. ( По одному учню від команди виконують на дошці, а інші -  в зошитах ).
Для першої групи:
У родовому відмінку: ліс. Китай, майдан, коридор.
Для другої групи:
У родовому відмінку: яр, Дунай, рукопис, пісок.
Учитель. Нам перетнув дорогу замок « X ». Щоб їхати далі, треба переписати текст, поставити іменники в дужках у потрібному відмінку. Визначити, до яких відмін та груп вони належать.( На мультимедійну дошку проектується текст ).
   Козаки воювали двома ( способи ). Звичайно нападали на ( ворог )                ( кіннота ), а піхота наступала з ( бік ). Коли ж несподівано стрічався їм ворог у ( степ ), а ( козаки ) було мало, тоді шикували ( колесо ) свої вози та ще й обкопували ( вал ) і обороняли з-за такої возової ( фортеця ). Ворог не міг здобути тої ( твердиня ) й відступав. Хіба часом. Як не наспіла              ( козаки ) поміч, то тримав їх ( облога ), аж гинули захисники зі ( спрага ) й  ( голод ), але таки не піддавалися.
    Отак жило те славне козацьке запорізьке військо, що обороняло            ( Україна ) від усякої ( напасть ). Відвага й хоробрість ( козаки ) були відомі в цілій ( Європа )
                                                                                                             ( За А. Лотоцьким ).
Учитель. Ми покидаємо замок і під’їжджаємо до останньої станції « Хрещення ».
      Це свято символізує зародження християнства. Хрещенським ранком – 18 січня – всі йшли на річку. Там прорубували в кризі хрест і прикрашали його стрічками. « Йордань » так називали місце, де святили воду. Після свячення води деякі сміливці « для здоровя  » купалися в ополонці. Хрещенську воду зберігали для лікування різних хвороб.
На цій станції треба виконати такі завдання з елементами гри ( усно ).
Кожен учень має два кольорові папірці: синій і жовтий. За попередньою домовленістю папірець жовтого кольору означає ті іменники, де в О. в. однини є подовження, синього – де в О. в. однини немає подовження. Учитель читає іменники, учні реагують відповідними папірцями.
   Мораль, мазь. Ненависть, зелень, подорож, область, даль, неповторність, заполоч, користь, сухість, міль, спадковість, здобич, радість, біль, честь, синь, віддаль.
Учитель. А ще наш чарівний всюдихід дасть окремий приз – бал тій команді, яка першою правильно випише іменники IV відміни і поставить їх у Д. в. однини.
   Кошеня, ягнятко, ягня, вовча, лисеня, внученя, внучка, внучатко, собаченя, собача, дитятко, оленятко, лоша, курча, соколя, соколятко.  
Учитель. От і закінчилася наша подорож. Але, щоб вийти із всюдихода, потрібно записати і вдома виконати домашнє завдання.

     V.  Домашнє завдання.
Скласти твір – мініатюру.
 Для першої групи:  « За що я люблю зимові канікули ».
Для другої групи:  « Який чудовий Новий рік! ».
Повторити правила.

VI. Підведення підсумків.
1.     Оцінювання роботи учнів на уроці.
2.     Загальна оцінка діяльності класу.



       

Немає коментарів:

Дописати коментар